Ga naar de inhoud van deze pagina.
Jaarverslag 2023 Jaarverslag 2023

Maatschappelijk effect 3

Maatschappelijk effect 3: Verdere versterking en behoud van het ruimtelijke en maatschappelijk raamwerk van Woudenberg

Wat wilden we bereiken?

Woudenberg wil het culturele erfgoed en het ruimtelijk raamwerk goed onderhouden en 'beleefbaar' maken. Dit is belangrijk voor de identiteit van Woudenberg. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de nota ruimtelijke kwaliteit, de Structuurvisie Woudenberg 2030 en de oplegger. Het wordt nader uitgewerkt in bestemmingsplannen en in de toekomst in omgevingsplannen. De rol van de gemeente kan veranderen en dat wordt juridisch verankerd door de komst van de Omgevingswet. Het bieden van maatwerk en meer aandacht voor gezondheid en leefbaarheid zijn het uitgangspunt voor het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Daarbij is ruimte voor een proactieve houding en inbreng van burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. De participatiewijzer biedt een goede basis voor het ontwikkelen van lokaal maatwerk, waarvoor wij binnen de kaders van rechtszekerheid ruimte bieden in ons beleid en in onze dienstverlening.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2023 zijn diverse ontwerpbestemmingsplannen ingediend en voorbereid, de processen zijn aangepast en de laatste voorbereidende besluiten ten behoeve van de Omgevingswet zijn in december door de raad genomen. Het bouwrijp maken van Hoevelaar fase 2 is gestart en de laatste woningen in Hoevelaar fase 1 zijn vergund en gebouwd. Ten behoeve van de langer termijn ontwikkeling van een Vitaal Woudenberg worden locaties verkend en is gestart met een scenario studie.