Ga naar de inhoud van deze pagina.
Jaarverslag 2023 Jaarverslag 2023

Effect 2- samen met inwoners

Maatschappelijk effect 2 – Samen met inwoners komen tot meer lokale, passende en integrale antwoorden op hun ondersteuningsvragen

Wat wilden we bereiken?
Zoveel als mogelijk en wenselijk worden ondersteuningsvragen dichtbij het huishouden en in het netwerk opgepakt. We proberen het probleem niet ergens anders op te lossen (locatie van een professional) maar gaan waar mogelijk naar het huishouden toe. In gezamenlijkheid komen we tot een passend plan van aanpak. Dit betekent: eerst samen helder in beeld brengen wat er nodig is en daarna met het huishouden en het netwerk formuleren waar de ondersteuning aan moet voldoen en welke effecten worden beoogd. Vervolgens volgen we met elkaar of de gewenste effecten worden bereikt. Ondersteuning aan huishoudens dient één aaneensluitend traject te zijn vanuit alle levensdomeinen en gebaseerd op één plan van aanpak.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Om ook in de toekomst in te kunnen spelen op de ondersteuningsvragen van onze inwoners heeft de gemeente in 2023 deelgenomen aan het werkatelier Steunsystemen. Een steunsysteem is een georganiseerd netwerk van mensen, diensten en voorzieningen waar inwoners (hulpvragers en -gevers) zelf deel van uitmaken. Door dit netwerk worden inwoners ondersteund en wordt deelname aan de samenleving gestimuleerd. Met inwoners, formele, informele zorg- en ondersteuningspartijen is er in dit werkatelier onderzocht hoe een steunsysteem voor Woudenberg kan werken. Hierin is de ambitie meegenomen om te komen tot meer laagdrempelige ontmoetingen. Al dan niet op een eigen plek of juist gefaciliteerd door onze (in)formele partners. Ook benodigde financiële borging vormt een belangrijk onderdeel van dit onderzoek. Begin 2024 worden de resultaten van dit onderzoek gedeeld en wordt al dan niet besloten om verder te gaan met de implementatiefase.

Voor het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de exploitatie (inclusief het beheer, onderhoud en verduurzaming op lange termijn) van het vastgoed waar nu het Cultuurhuis is gevestigd en de toekomstbestendigheid van het huidige construct met subsidiepartijen, heeft de raad begin 2023 een krediet beschikbaar gesteld. Vervolgens heeft een extern bureau een rapport opgesteld waarbij de vaste gebruikers van het Cultuurhuis bij het opstellen van het rapport nauw betrokken zijn geweest. In het rapport zijn een viertal scenario's met elkaar vergeleken. De raad heeft in het najaar 2023 het college de opdracht gegeven om ten aanzien van een aantal scenario's met een dekkingsplan te komen alvorens een definitieve keuze voor de toekomst gemaakt kan worden. Het opstellen van het dekkingsplan wordt in 2024 verder opgepakt.

In 2023 zijn de diverse deelopgaven uit de Woudenbergse Bezuinigingsdialoog doorgezet. Zo zetten we in op demedicalisatie en substitutie ten aanzien van opgroei- en opvoedingsvraagstukken, somberheid onder jongeren en echtscheidingsproblematiek.

In 2023 speelden er in relatie tot de Jeugdwet twee landelijke thema’s die vragen om een doorontwikkeling van de lokale teams in de regio. Zo is 'stevige lokale teams en toegang' één van de opgaven uit de Hervormingsagenda Jeugd. Er wordt gevraagd naar het verder vergroten van de expertise van het sociaal team, het uitbreiden van de begeleidingsfunctie en een meer uniforme werkwijze in de regio. Het tweede thema dat speelt is het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. In dit scenario wordt gewerkt aan een structuuraanpassing die zal leiden tot meer samenhangende hulp en steun voor gezinnen, bij veiligheidsvraagstukken. Het lokale team heeft hierin een belangrijke positie: de medewerker van het lokale team wordt de vaste professional die langdurig bij een gezin betrokken blijft.

Afgelopen jaar zijn we doorgegaan met het ondersteunen van het aanbod voor mensen met dementie in onze gemeente. Dit heeft geresulteerd in een samenwerking tussen de verschillende ouderenzorgpartijen die hun aandeel willen leveren bij de realisatie en structurele borging van DemenTalent.

Ook hebben we in 2023 zicht gekregen op de lokale woon-zorgopgaven rondom de verwachte toename van de vraag naar zware zorg voor ouderen in 2040 en de beperkingen van de zorg om dit te kunnen bieden (personeelstekorten, onvoldoende intramurale plekken en daling van het mantelzorgpotentieel). Voor Woudenberg geldt dat er in 2040, zonder aanvullend beleid er een tekort ontstaat aan 99 zware verpleegzorgplekken (al dan niet thuis geboden). Dit is het eerste resultaat van het werkatelier Wonen en Zorg 2040, waarin ouderenzorgpartijen, woningbouwvereniging, huisartsen, CDKS en meerdere domeinen van de gemeente (Wonen, Ruimtelijke Ordening en Sociaal Domein) toewerken naar een meerjarenplan om deze opgave aan te pakken.

Met de instroom van Oekraïense vluchtelingen vanaf 2022 heeft de gemeente zich ingezet om deze vluchtelingen te ondersteunen bij het vinden van betaald werk. In 2023 is gebleken dat deze doelgroep volledig zelfredzaam is: er zijn lokaal geen ondersteuningsaanvragen ontvangen. Oekraïense vluchtelingen hebben dus niet langer ondersteuning nodig bij het vinden van betaald werk.

In 2023 zijn financiële middelen opgenomen om de toegang tot de minimaregelingen te verbeteren. We hebben de inkomensgrens van 110% naar 130% van het wettelijk minimumloon verruimd. Hierdoor kunnen we meer inwoners in financiële nood bereiken. Aanvullend hierop heeft gemeente Woudenberg in 2023 het minimabeleid geëvalueerd. Hieruit komen concrete aanbevelingen naar voren om het bereik, communicatie en gebruik van de minimaregelingen nog verder te verbeteren.