Wegen en bermen

Beleid

Op het gebied van onze wegen en bermen hebt u de volgende beleidsnota’s vastgesteld:

Beleidsstuk of beheerplan

Jaar vaststelling

Planperiode

Verkeersveiligheidsplan

Gladheidsbestrijdingsplan

Parkeerbeleidsplan

Nota Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR)

Wegenbeheerplan

2023-2027

Onze belangrijkste gemeentelijke uitgangspunten en het gekozen onderhoudsniveau hebben wij vastgesteld in de Nota Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Daarnaast zijn er beleidskaders vastgesteld in de het Wegenbeheersplan.

Grote onderhoudswerkzaamheden aan de wegen combineren wij zoveel mogelijk met groot onderhoud aan de riolering, dit om overlast voor de bewoners te beperken én uit oogpunt van financieel voordeel.

Onderhoud

Voor de onderbouwing van de budgetten en de aanbesteding van een nieuw wegenonderhoudscontract hebben wij een wegbeheerplan opgesteld voor de periode van 2023 tot 2027. Het doel van het beheerplan is enerzijds om inzicht te krijgen in de huidige onderhoudstoestand van de wegen en vast te stellen welke wegen de komende jaren moeten worden aangepakt. Anderzijds welk budget nodig is om deze wegen veilig te kunnen gebruiken en aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. Het uitgangspunt hierbij is de technische onderhoudsstaat van de wegen en het onderhoudsniveau zoals dit in de nota IBOR is vastgelegd.

Blijkens het wegbeheerplan is het grootste deel van de onderhoudsstaat van de wegen voldoende, een klein deel is matig, daarnaast vertoont een klein deel duidelijk groot achterstallig onderhoud. Dit laatste deel zit aan de bovengrens van de landelijke norm. Zowel het deel met matig als achterstallig onderhoud dienen wij met voorrang aan te pakken, ter voorkoming van de kans op ongelukken en het beperken van extra kosten in verband met het noodzakelijke extra onderhoud.

In 2023 hebben wij omvangrijke onderhoudswerkzaamheden aan de volgende wegen uitgevoerd:

• Haarweg
  • Voskuilerdijk (gedeelte hsnr 40-gemeentegrens Scherpenzeel)
  • De Heijgraeff
  • De Steeg (gedeelte Broekerweg-hsnr 6)
  • Voetpad langs sportvelden
  • Frans Halslaan (gedeelte Rembrandtlaan-Wielewaal)
  • Veldschans
  • Brinkkanterweg (gedeelte hsnrs 17-23)
  • Slotlaantje
  • Diverse bestratingen in de kern van Woudenberg

In 2023 hebben wij ook diverse investeringen op het gebied van wegen gedaan. Zie het overzicht van de investeringen bij het onderdeel Financiële ontwikkelingen.

Financiële ontwikkelingen

Uit het wegbeheerplan bleek een structureel tekort op het beheer en onderhoud van de verhardingen. In 2020 hebt u om deze reden het budget wegen met € 35.000 per jaar verhoogd. Het hogere budget onttrekken wij voor de periode 2020-2023 jaarlijks uit de reserve Wegen. Aan de reserve voegen wij jaarlijks standaard geen bedrag meer toe, in 2022 is er een bedrag aan de reserve toegevoegd in verband de opbrengst voor straatwerk en het restant budget wegenonderhoud. Het vrij besteedbare deel in de reserve Wegen is voldoende om kleine tegenvallers in de periode 2020-2023 op te vangen.

Hierna presenteren wij de financiële informatie over de budgetten betreffende wegen binnen de exploitatie, investeringen en de reserve Wegen.

Bedragen in euro's

Met betrekking tot de wegen zijn in 2023 de volgende investeringen in uitvoering:

Bedragen in euro's

De ontwikkelingen binnen de reserve Wegen zien er als volgt uit: