Risicoparagraaf

De incidentele risico’s voortvloeiend uit de grondexploitaties bedragen per 31 december 2023:

Bedragen in euro's

Toelichting risico’s grondexploitaties:

1.Het risico kan worden opgevangen binnen de grondexploitatie.

De risico’s die zich voordoen binnen de grondexploitaties worden, indien mogelijk, binnen het exploitatieresultaat opgevangen. Dit gaat ten koste van de eindwaarde van het project waardoor er minder winst overblijft. Dit heeft gevolgen voor de toevoeging aan de reserve grondbedrijf. Komt de exploitatie negatief uit dan komt dit resultaat ten laste van de reserve grondbedrijf. Bij het bepalen van het weerstandsvermogen wordt hier rekening mee gehouden.

Het totale risicobedrag uit de grondexploitaties is € 401.665. Dit kan opgevangen binnen de grondexploitaties.

Het risico bedrag dat overblijft is € 320.000 en kan opgevangen worden binnen de algemene reserve grondbedrijf.

Het gaat hier om mogelijke waardevermindering van percelen aan de Laagerfseweg.

Bedragen in euro's

Complexen nog niet in exploitatie

Op dit moment worden er voorbereidingen getroffen voor de exploitatie van de Zuidrand.

Rentetoerekening in 2023:

De rente die toegerekend wordt vanuit de grondexploitaties naar de begroting is 0,00%.

De cijfers komen uit de laatste herzieningen die in april 2024 door de raad zijn vast gesteld. De totale rente op grondexploitaties voor 2023 is € 0.

Wijziging hoe om te gaan met de rente op het grondbedrijf

Door de wijziging in de BBV zijn wij niet meer vrij om te bepalen hoeveel rente wij toerekenen aan het grondbedrijf. Het percentage is afhankelijk geworden van het rentepercentage dat wij gemiddeld over aangegane langlopende leningen betalen. Bij afwijking in de jaarrekening kan het zijn dat de door te berekenen rente aangepast moet worden. Dit heeft gevolgen voor de jaarrekening.

In de kadernota 2018 en meerjarenbegroting 2018-2021 is besloten om vanaf het jaar 2020 de rente die betrekking heeft op het grondbedrijf rechtstreeks toe te voegen aan de algemene reserve grondbedrijf. Voor 2020 is gekozen omdat vanaf dat jaar de boekwaarden laag zijn en de gevolgen voor de begroting niet groot zijn.

Door het uitlopen van een aantal projecten is gekozen om hier in 2021 mee te starten. In 2023 is dus geen sprake van toevoging van rente aan de reserve.